Kontrolóri upozorňujú ústavných činiteľov na výrazné nedostatky v systéme krízového riadenia - NKU
Tlačové správy 2024
Z kontroly vyplýva, že Ministerstvo vnútra SR ako zodpovedný ústredný orgán štátnej správy za krízové riadenie nedostatočne vykonávalo v kontrolovaných rokoch koncepčnú, riadiacu a kontrolnú funkciu a svojou nečinnosťou porušovalo zákon o civilnej ochrane, ale aj zákon o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu. Celá legislatíva je nastavená nejednoznačne a nereflektuje na súčasné potreby či aktuálny vývoj bezpečnostnej situácie v európskom priestore.
Rezort vnútra nemá nastavený medzirezortný systém spolupráce a koordinácie krízového riadenia v rámci všetkých orgánov krízového riadenia na Slovensku. Nevybudoval informačný systém pre krízové riadenie a v kontrolovaných rokoch neexistoval podrobný plán ochrany obyvateľstva. Zamestnanci ministerstva vnútra napriek jasnej povinnosti nekontrolovali civilné núdzové plánovanie či plnenie úloh v oblasti civilnej ochrany. Počas prierezového auditu NKÚ chýbali viaceré dôležité riadiace dokumenty alebo boli neaktuálne. Významné nedostatky identifikovali kontrolóri taktiež v systéme finančného a logistického zabezpečenia. Prostriedky, ktoré naša krajina vynakladá na opatrenia civilnej ochrany a krízového riadenia, pokrývajú iba obligatórne výdavky. Neexistuje ani celoslovenská databáza materiálu, určeného pre ochranu civilného obyvateľstva. „Z dokumentov predložených mojim kolegom kontrolórom počas výkonu auditu vyplýva, že materiál, ktorý sa nachádzal v skladoch, už nezodpovedá svojmu účelu, v mnohých prípadoch už bol po životnosti alebo nespĺňa základné technické požiadavky. Výrazná časť skladovaného materiálu, ako napríklad detské ochranné vaky či niektoré druhy masiek a filtre k nim, mali byť dávno vyradené zo zásob a nahradené novými,“ upozornil šéf kontrolórov.
Zo záverov celoslovenskej kontroly tiež vyplynulo, že po reforme štátnej správy na okresných úradoch, v rámci odboru krízového riadenia zostali jeden alebo dvaja zodpovední zamestnanci. Na úradoch v pôsobností kraja pôsobí v priemere 13 profesionálov, ktorí okrem civilnej ochrany, krízové riadenia zabezpečujú aj 24-hodinovú službu tiesňovej linky 112. Akákoľvek mimoriadna situácia v rámci jedného okresu si preto bezprostredne vyžaduje nasadenie ľudí z viacerých úradov. Tak to bolo napríklad aj pri vzniku migračnej krízy po vypuknutí vojenského konfliktu na Ukrajine, kde do činnosti krízového riadenia bolo zapojených viacero zamestnancov z rôznych okresov. „Je preto potrebné urobiť dôslednú analýzu spustenia a výkonu krízového riadenia počas migračnej krízy, a to bezpochyby nielen s dôrazom na personálne zabezpečenie tejto strategickej agendy, ale taktiež na aktuálne materiálno-technické vybavenie všetkých inštitúcií zapojených do krízového riadenia štátu,“ upozornil Ľ. Andrassy. Kontrolóri sa pozreli aj na činnosť Bezpečnostnej rady SR, ktorá je stálym iniciatívnym a koordinačným orgánom vlády. Za významné riziko vo fungovaní Rady označili neplnenie bezpečnostných opatrení v reálnom čase. Kontrola odhalila problémy spojené s neustálym posúvaním termínov alebo vysoko formálnym odpočtovaním úloh.
Národná autorita pre externú kontrolu zaslala najvyšším ústavným činiteľom informácie aj z ďalších ukončených kontrol, týkajúcich sa ochrany zdravia, školstva či udržateľného životného prostredia. V oblasti zdravotníctva kontrolóri priniesli pohľad na presun správy niektorých nemocníc zo štátu na samosprávne kraje. Štát nevytvoril vhodné podmienky na to, aby sa kraje o zverený majetok dokázali primerane postarať a dlhé roky sa ani nezaujímal o to, ako si plnia povinnosti nositeľov zdravotnej politiky v regióne. NKÚ tiež zisťoval, na základe čoho boli projekty univerzitných nemocníc Rázsochy a sv. Martina v Martine zaradené do Plánu obnovy a odolnosti. Keďže neexistujú relevantné dokumenty k tomuto rozhodnutiu, išlo viac o politické ako odborné rozhodnutie, ktoré ale môže mať za následok stratu tejto európskej finančnej podpory. NKÚ sa pozrel aj na ambulantnú dopravnú službu. Kontrolóri na základe získaných faktov nespochybnili jej potrebu, ale poukázali na zle nastavené pravidlá, vďaka ktorým sa napríklad obchádzala hospodárska súťaž a z verejného zdravotného poistenia sú poskytované bežné dopravné služby, ktoré majú charakter sociálnej, nie zdravotnej pomoci odkázaným občanom.
Kontrolóri sa počas ostatných piatich mesiacov pozreli na situáciu v Slovenskom vodohospodárskom podniku, v ďalšej kontrole sa zamerali na to, či sa darí na Slovensku vďaka zeleným projektom z eurofondov zlepšovať kvalitu života v obciach a mestách. V oblasti školstva úrad preveril financovanie stredných súkromných škôl a upozornil na potrebu väčšej kontroly pridelených štátnych prostriedkov. Kontrolóri sa venovali aj oblasti digitalizácie školstva, ktorá má po takmer dvoch desaťročiach stále zásadné nedostatky a naša krajina výrazne zaostáva v digitalizácii učiva na úrovní základných i stredných škôl.
Závažné zistenia priniesla národná autorita aj z ďalších aktivít. Slovensku chýba ako poslednej krajine EÚ register majiteľov dronov. Aj preto štátne inštitúcie nevedia v prípade akéhokoľvek incidentu s bezpilotnými lietadlami včas uplatniť princíp objektívnej zodpovednosti. Predmetom kontroly bolo aj založenie a fungovanie štátnej akciovej spoločnosti Slovensko IT. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie zakladalo túto spoločnosť s ambicióznym cieľom zvýšiť kvalitu a dostupnosť komplexných IT služieb. Prvú zákazku jej však rezort zadal až po ôsmich mesiacoch od založenia. Závažné zistenia o nehospodárnom nakladaní s verejnými prostriedkami priniesla aj kontrola účasti Slovenska na Svetovej výstave EXPO Dubaj 2020. Analytici NKÚ zverejnili analýzu (Ne)samostatne zárobkovo činné osoby, ktorá sa týkala tzv. fiktívnych živnostníkov. Ich počet je na slovenskom trhu vysoký a za ostatných desať rokov vzrástol z 84-tisíc na bezmála 110-tisíc.
Správa o výsledku kontroly: Zabezpečenie krízového riadenia štátu počas krízových stavov (PDF, 754 kB)