Tlačové správy 2024

Agroinštitút bol zrušený v rozpore so zákonom, rezort dočasne stratil kontrolu nad miliónovým majetkom

Publikované: 02.08.2024


Bratislava 2. augusta 2024 – Agroinštitút Nitra nebol v roku 2022 zrušený v súlade so zákonom o štátnom podniku. Rozhodnutia Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka (MPRV) SR nevychádzali z platnej legislatívy, boli zmätočné, nevykonateľné a spôsobili veľkú právnu neistotu. Vyplýva to z auditu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR. „Nesprávny postup vedenia rezortu pôdohospodárstva mal dokonca za následok dočasnú stratu kontroly nad majetkom po zaniknutom Agroinštitúte. Ministerstvo nemalo de facto vyše roka kontrolu nad štátnym majetkom, ktorý mal podľa znaleckého posudku hodnotu viac ako 11 miliónov eur,“ približuje podpredsedníčka národných kontrolórov Henrieta Crkoňová. „Z hľadiska závažnosti zistení, protokol z kontrolnej akcie odstúpime na základe memoranda o spolupráci pre podozrenie z porušenia povinnosti pri správe cudzieho majetku nitrianskej krajskej prokuratúre,“ hovorí H. Crkoňová.

Infografika: Kontrola: Zrušenie štátneho podniku - Agroinštitút Nitra, štátny podnik Kontrolované obdobie: 2022 – 2024  Štátny podnik Agroinštitút v Nitre bol zrušený v rozpore so zákonom  Rozhodnutia MPRV SR: 31. 8. 2022 – Začlenenie činnosti, vzťahov, práv, povinností, záväzkov, správy majetku a financií do Inštitútu znalostného pôdohospodárstva a inovácií k 1.1.2023;  21. 11. 2022 – Zrušenie Agroinštitútu bez likvidácie zlúčením s agrokomplexom k 1.1.2023;  30.12.2022 – Agentúra pre rozvoj vidieka - Zmena názvu od 1.1.2023;   Inštitút znalostného pôdohospodárstva a inovácií (IZPI) – Dohoda o prechode práv a povinností;   2024 – Okresný úrad Nitra – Dočasná správa majetku v hodnote 9,9 mil. €;   31.12.2022 – Agrokomplex NÁRODNÉ VÝSTAVISKO, štátny podnik – Protokol o vymedzení majetkových hodnôt a záväzkov;   Pre podozrenie z porušenia povinnosti pri správe cudzieho majetku odstúpime protokol z kontrolnej akcie prokuratúre  Majetok a záväzky zanikajúceho štátneho podniku prechádzajú podľa zákona na iný š.p., ktorý sa stáva jeho právnym nástupcom. IZPI nebol štátnym podnikom, a tak naň majetok nemohol prejsť;   Ministerstvá nie sú oprávnené vypĺňať medzery v legislatíve ich svojvoľným výkladom;   Rozhodnutia Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR nevychádzali z platnej legislatívy;   Boli zmätočné, nevykonateľné a spôsobili veľkú právnu neistotu;   Nesprávny postup vedenia rezortu mal dokonca za následok dočasnú stratu kontroly nad majetkom po zaniknutom Agroinštitúte;   Ministerstvo nemalo de facto vyše roka kontrolu nad štátnym majetkom, ktorý mal hodnotu viac ako 11 miliónov eur;

Slovensko ako členský štát EÚ je povinné mať tzv. AKIS - pôdohospodársky znalostný a informačný systém prístupný verejnosti s komplexnými dátami z poľnohospodárstva. Ministerstvo pôdohospodárstva sa rozhodlo, že tento záväzok splní reorganizáciou svojich existujúcich inštitúcií a presunom agendy do kompetencie jednej podriadenej organizácie. Chýbala pritom predovšetkým jednotná digitálna platforma s komplexným prístupom k dátam z agrosektoru. Túto úlohu dostal zrealizovať Inštitút znalostného pôdohospodárstva a inovácií (IZPI), ktorý začal pôsobiť začiatkom roka 2023 premenovaním dovtedajšej štátnej príspevkovej organizácie – Agentúry pre rozvoj vidieka a do jeho pôsobnosti boli presunuté tiež vedecko-výskumné aktivity Agroinštitútu spolu so zamestnancami,  knižnicou, informačnými technológiami, doškoľovacím centrom v Lučenci, administratívnou budovou a hotelom v meste Nitra. Menšia časť majetku prešla do štátneho podniku Agrokomplex Národné výstavisko, s ktorým bol Agroinštitút rozhodnutím vedenia rezortu pôdohospodárstva oficiálne zlúčený.

„Podľa zákona o štátnom podniku – majetok a záväzky pri zlúčení prechádzajú zo zanikajúceho podniku na iný už jestvujúci podnik, ktorý sa tým stáva jeho právnym nástupcom. Inštitút znalostného pôdohospodárstva a inovácií nebol štátnym podnikom, a tak naň majetok nemohol prejsť,“ zdôraznila podpredsedníčka úradu. „Na celej veci je zarážajúca skutočnosť, že zástupcovia ministerstva konali napriek upozorneniu, že navrhovaná transformácia štátneho podniku nie je v súlade so zákonom,“ uviedla ďalej.

Rozhodnutia ministerstva o prechode správy majetku boli nevykonateľné a v rozpore s ústavným princípom legality, keďže orgány verejnej moci môžu konať a rozhodovať len na základe zákona a v jeho rozsahu. „Ministerstvá nie sú oprávnené vypĺňať medzery v právnych predpisoch ich svojvoľným výkladom. Ak existuje potreba iného postupu, ako ustanovuje zákon, je možné príslušnú normu novelizovať,“ zdôraznila H. Crkoňová a pripomenula, že „NKÚ dlhodobo odporúča novelizovať zákon o štátnom podniku, keďže ide o starú federálnu legislatívu ešte z roku 1990, ktorú už treba zmeniť a modelovať na súčasnú dobu. Jej neaktuálnosť sa ukázala aj pri iných kontrolách štátnych podnikov v rezorte pôdohospodárstva, životného prostredia či ministerstva obrany,“ dodala. 

Rezort pôdohospodárstva sa až v marci 2023 obrátil na ministra financií, aby ho usmernil v súvislosti s evidenciou majetku v správe IZPI. Následne v auguste dostal odpoveď a okrem iného sa v nej uvádzalo, že MPRV a ani IZPI nemôžu byť právnymi nástupcami štátneho podniku Agroinštitút Nitra a rozhodnutie ministerstva z roku 2022 označil za zmätočné. Rezort financií v súvislosti so vzniknutou situáciou uviedol, že majetok štátu, ktorý nie je v správe žiadneho správcu, spravuje podľa zákona dočasný správca, tzn. okresný úrad v sídle kraja, v ktorého územnom obvode sa majetok nachádza.

Majetok, ktorý ministerstvo pôdohospodárstva chcelo previesť na Inštitút znalostného pôdohospodárstva a inovácií, sa tak po usmernení nakoniec vo februári 2024 dostal do dočasnej správy Okresných úradov Nitra a Banská Bystrica. Nehnuteľný a vymedzený hnuteľný majetok bol v čase ukončenia kontroly nakoniec prevedený v súlade so zákonom o správe majetku štátu ponukovým konaním z dočasnej správy do správy IZPI. Stalo sa tak až po vyše roku a pol, odkedy ho mal mať Inštitút podľa pôvodného zámeru ministerstva. V čase kontroly ale nebolo stále doriešené preklopenie potrebných dát. „Aj táto kontrola ukazuje, že je potrebné zvažovať a dôsledne pripraviť prípadné reorganizácie či vznik nových štátnych inštitúcií a orgánov. Lebo okrem zvýšených nákladov môže byť ich vznik spojený aj s legislatívnymi problémami,“ uzatvára podpredsedníčka národných kontrolórov.

Správa o výsledku kontroly "Zrušenie štátneho podniku - Agroinštitút Nitra, štátny podnik" (PDF, 553 kB)

Zdielať: