Odhaľovať zodpovedných za nelegálne skládky sa nedarí, systém je neúčinný a pokuty nízke - NKU
Tlačové správy 2025
Štátny geologický ústav Dionýza Štúra predložil kontrolórom databázu, ktorá obsahovala 1 792 starých nelegálnych skládok vzniknutých ešte pred rokom 2000. Okresné úrady však tieto skládky neevidujú medzi prípadmi, ktoré by bolo potrebné odstrániť a ani envirorezort sa jednoznačne nevyjadril k ich aktuálnemu stavu. V 526 prípadoch však ide o odpad v objeme viac ako 1 000 m3 a v 169 prípadoch dokonca viac ako 10 000 m3. Ukážkovým príkladom starej nelegálnej skládky bol nedávno medializovaný prípad skládky objavenej pri výstavbe úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna. Objem tohto odpadu bol v minulosti štátom vyčíslený na 3 000 m3. Ukázalo sa však, že išlo až o desaťnásobne väčšie množstvo odpadu, čo malo za následok predraženie stavby o niekoľko miliónov eur. Uvedený prípad potvrdzuje, že tzv. zabudnuté nelegálne skládky môžu predstavovať významné finančné a environmentálne riziko a že informácie o nich v databáze štátu môžu byť významne nepresné.
„Mnohým starým nelegálnym skládkam už štát nevenuje pozornosť, napriek tomu môžu predstavovať významné finančné a ekologické riziká. Pri nových prípadoch nezákonne umiestneného odpadu je v súčasnosti šanca, že štát odstráni odpad, ktorý neobsahuje azbest, prípadne iný nebezpečný odpad, nulová. Štát zodpovedajúci za odstraňovanie skládok má totiž v súčasnosti financie výlučne na nebezpečný odpad. Na odstránenie väčšieho množstva odpadu nemajú peniaze ani obce,“ priblížil aktuálny stav podpredseda NKÚ SR Jaroslav Ivančo. Na odstránenie všetkých aktuálne evidovaných skládok, ktoré nie sú komunálneho a drobného stavebného charakteru, by podľa analýzy rezortu vnútra potreboval štát 27 mil. eur. Pokiaľ ide o komunálny a drobný stavebný odpad, obciam sa darí odstraňovať len jeho malé množstvá. Pri väčšom rozsahu sú nútené čakať na dotačné výzvy. Do roku 2023 ročný rozpočet štátu na túto činnosť nepresiahol 100-tisíc eur, v súčasnosti je na odstraňovanie odpadu rozpočtovaný trojnásobok tejto sumy. „Napriek navýšeniu finančných prostriedkov by pri súčasne nastavenom systéme financovania trvalo viac ako 70 rokov, kým by sa podarilo odstrániť všetky súčasné nelegálne skládky, a to za predpokladu, že by neboli nahlásené žiadne iné a že by sa priebežne odstraňovali aj odpady, ktoré neobsahujú nebezpečné látky. Napriek tomu považuje envirorezort tento systém za dostatočný. Je to alarmujúci a súčasne smutný stav, keď si nevieme územie krajiny jednoducho ´vyčistiť´ a tak zabezpečiť pred ďalším znečisťovaním vlastné prírodné prostredie ako aspekt celkovej kvality životného prostredia,“ poukazuje na nedostatočný záujem a spoločenskú zodpovednosť podpredseda J. Ivančo.
Aktivity v oblasti prevencie sú obmedzené na niekoľko projektov, prevažne zameraných na občanov z marginalizovaných rómskych komunít, pričom nie sú vždy účinné. Systém odhaľovania a trestania páchateľov neplní preventívnu funkciu. Mnohé obce sú v priestupkových konaniach pasívne, čo je vzhľadom na ich kapacitné možnosti do istej miery pochopiteľné. Rovnako neúčinné sú správne a priestupkové konania okresných úradov, ktorým chýbajú nielen personálne kapacity, ale aj právomoci potrebné na dokazovanie viny. V mnohých problematických lokalitách sú viditeľné známky rezignácie orgánov prevencie, dozoru a vymáhania pravidiel aj ukladania sankcií.
Enviropolícia výraznejšie neprispieva k odhaľovaniu páchateľov. Ak sa páchateľa podarí identifikovať, súdom uložené tresty sú nízke a nemajú dostatočne odstrašujúci účinok. K nepodmienečnému trestu odňatia slobody neprišlo napríklad ani v extrémnom prípade z pohľadu spôsobenej škody, keď jej výška dosiahla takmer 10 miliónov eur. Súd vo svojom rozhodnutí určil páchateľovi probačný dohľad na 5 rokov, povinnosť zamestnať sa a pokutu vo výške 1 000 eur. Podľa kontrolórov zákon o odpadoch kladie príliš veľké očakávania na malé obce a zamestnancov okresných úradov vzhľadom na ich počet, nezastupiteľnosť, obmedzené právomoci v rámci odhaľovania prípadov, absenciu právneho vzdelania, nemožnosti využitia právnej pomoci a absenciu technického vybavenia a metodickej podpory. Podľa národnej autority pre oblasť externej kontroly je kľúčové aj to, aby samosprávy aktívnejšie riešili problémy s nastavením systému nakladania s odpadmi vo všetkých častiach obce a zabezpečovali aktívnu prevenciu.
Správa o výsledku kontroly (.pdf, 778 kB) Nezákonne umiestnený odpad