Kapacita zariadení pre seniorov na Slovensku je alarmujúco nedostatočná - NKU
Tlačové správy 2018
Bratislava 7. decembra 2018 – Populácia na Slovensku rapídne starne, za 10 rokov počet seniorov vzrástol o 200 tisíc a kým v roku 2008 ich bolo 655 tisíc, dnes tu žije takmer 850-tisíc ľudí nad 65 rokov (viď tabuľka 1, graf 1). Dostupnosť sociálnych služieb pre seniorov sa v súčasnosti stáva stále naliehavejšou výzvou najmä v súvislosti s demografickým vývojom populácie. Kým v roku 2008 na každého obyvateľa vo veku 65+ pripadalo šesť osôb v produktívnom veku, v roku 2017 to boli už len cca 4,5 osoby.
Oblasť sociálnej politiky a starostlivosť o starších ľudí je kľúčovou pôsobnosťou rezortu práce a sociálnych vecí a ministerstvo v roku 2014 vypracovalo strategický dokument „Národné priority rozvoja sociálnych služieb na roky 2015 – 2020”. Štát preniesol zodpovednosť za poskytovanie, výkon sociálnych služieb pre seniorov na regionálnu a miestnu samosprávu. NKÚ sa preto pozrel na to, ako vykonávajú verejnú politiku zriaďovatelia i poskytovatelia týchto služieb.
Najväčšie výzvy zistili kontrolóri v troch oblastiach:
Kapacitné možnosti
Počet obyvateľov v seniorskom veku rastie, no kapacitné možnosti zariadení sa nezvyšujú. Tie súčasné sú v zariadeniach pre seniorov, ako aj v špecializovaných zariadeniach na úrovni 26-tisíc lôžok, pričom viac ako 7 500 ľudí čaká na voľné miesto. Počet žiadateľov narástol za desať rokov takmer o polovicu a proces vybavenia žiadosti trvá väčšinou viac ako 60 dní. Počet lôžok sa pritom v poslednom roku zvýšil len o 730 miest (graf 2). Z hľadiska vyhodnocovania a transparentnosti NKÚ považuje za problém, že z hľadiska administratívy je žiadosť vybavená odoslaním požiadavky do zariadenia. Klienti však po administratívnom vybavení (v prípade VÚC) žiadostí čakajú aj dva i tri mesiace, kým sa vhodné miesto v zariadení uvoľní.
Ekonomické podmienky
Výdavky na prevádzku sociálnych zariadení majú v ostatných rokoch stúpajúcu tendenciu a v roku 2017 dosiahli u verejných poskytovateľov 19 miliónov eur (tabuľka 2). Tento nárast však nezohľadňuje mzdové požiadavky. Mzda opatrovateľov sa pohybuje na úrovni minimálnej mzdy a ich vekový priemer je skoro 60 rokov. Alarmujúci je tiež nedostatok odborných zamestnancov, ktorí by poskytovali služby pre seniorov. Zákonom stanovené limity – maximálny počet prijímateľov sociálnej služby na jedného zamestnanca a percentuálny podiel odborných zamestnancov ku koncu minulého roka nespĺňala viac ako tretina zariadení. Národná autorita pre oblasť externej kontroly vidí problém tiež v meškajúcej modernizácii ubytovacích či hygienických priestorov. Len na kontrolnej vzorke 14-tich verejných zariadení predstavuje investičný dlh viac ako 8 mil. eur. – to je objem financií, ktorý je potrebný na modernizáciu ubytovacích a hygienických zariadení, aj na splnenie podmienky minimálnej výmery izieb.
Kontrolný systém
Systém vnútornej kontroly hodnotí NKÚ ako nedostatočný. Napríklad rezort práce za tri roky v období 2015-17 nevykonal ani jednu kontrolu v seniorskom zariadení. Závažný je aj fakt, že samosprávne kraje nemajú schválené koncepcie rozvoja sociálnych služieb na základe národných priorít a ani poznania cieľov z komunitných plánov obcí. Z ôsmich krajov tak urobili iba dva, Banskobystrický a Prešovský, no i to len na vzorke necelých 10% obcí. Závažnejšie je, že v týchto koncepciách neurčili personálne, finančné ani organizačné podmienky na ich realizáciu, mali len všeobecný charakter a nedajú sa teda vyhodnotiť. Podľa názoru NKÚ by mal rezort práce, soc. vecí a rodiny aktívne plniť svoje povinnosti vo vzťahu k poskytovateľom služieb.
Najvyšší kontrolný úrad konštatuje, že štát sa nemôže zbaviť zodpovednosti za jednu z kľúčových verejných politík. Zodpovedné ministerstvá musia prijímať také strategické opatrenia, ktoré prispejú k zvýšeniu kapacít zariadení sociálnych služieb pre seniorov a zároveň povedú k lepšiemu finančnému ohodnoteniu práce opatrovateľov. Samosprávne kraje by mali svoje koncepčné strategické dokumenty stavať na reálnych a preukazných podkladoch, preto musia oveľa viac spolupracovať s obcami a mestami. Výzvou pre všetkých je tiež hľadať možnosti na investovanie verejných zdrojov do modernizácie už existujúcich zariadení, ale aj do výstavby nových.
Grafy a tabuľky:
Ukazovateľ |
Rok |
|||||||||
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Veková skupina |
počet osôb |
|||||||||
0 – 14 |
836 069 |
831 320 |
830 457 |
832 572 |
830 576 |
829 925 |
830 181 |
832 043 |
840 228 |
849 701 |
15 – 64 |
3 921 880 |
3 928 471 |
3 932 092 |
3 881 088 |
3 870 038 |
3 852 888 |
3 834 289 |
3 810 273 |
3 780 456 |
3 748 564 |
65+ |
654 305 |
665 134 |
672 724 |
690 662 |
710 222 |
733 136 |
756 879 |
783 936 |
814 659 |
844 855 |
Spolu |
5 412 254 |
5 424 925 |
5 435 273 |
5 404 322 |
5 410 836 |
5 415 949 |
5 421 349 |
5 426 252 |
5 435 343 |
5 443 120 |
|
štruktúra (v %) |
|||||||||
0 – 14 |
15,45 |
15,32 |
15,28 |
15,41 |
15,35 |
15,32 |
15,31 |
15,33 |
15,46 |
15,61 |
15 – 64 |
72,46 |
72,42 |
72,34 |
71,81 |
71,52 |
71,81 |
70,73 |
70,22 |
69,55 |
68,87 |
65+ |
12,09 |
12,26 |
12,38 |
12,78 |
13,13 |
13,54 |
13,96 |
14,45 |
14,99 |
15,52 |
Zdroj: ŠÚ SR
Rok |
Celkové výdavky spolu |
2015 |
17 305 430,99 |
2016 |
17 961 088,15 |
2017 |
19 324 822,51 |
Zdroj: spracované NKÚ SR z podkladov kontrolovaných subjektov
Záverečná správa - Sociálne služby pre seniorov (PDF, 859 kB)
Tlačová správa - Kapacita zariadení pre seniorov na Slovensku je alarmujúco nedostatočná (PDF, 159 kB)