Pamiatkový úrad nahradil haldy papiera moderným informačným systémom - NKU
Tlačové správy 2025
„Projekt PAMIS má ambíciu prinášať občanom kvalitné elektronické služby. Kladne môžeme hodnotiť jeho manažovanie, keď za nižšiu sumu oproti pôvodnému návrhu ponúka pre verejnosť viac služieb a procesov, ako bolo plánované. Pozitívne je tiež technické riešenie, keď prideľovanie agendy je automatické, úradníci majú v riešenej problematike k dispozícii súvisiace dokumenty a vzorové formuláre,“ zdôraznil predseda kontrolného úradu Ľubomír Andrassy. Zo zdrojov EÚ a štátneho rozpočtu malo ísť pôvodne na projekt takmer 12,5 mil. eur. Realizovaným verejným obstarávaním a obmedzeniami počas covidu, keď nemohli byť všetky plánované aktivity naplnené, stál projekt nakoniec necelých 6 mil. eur. „Realizáciou projektu sa vytvoril informačný systém, ktorý má praktický význam pre organizáciu, priamy dosah na kvalitu služieb pre občanov, podnikateľov a verejnú správu a tiež zlepšuje a dopĺňa pamiatkovú ochranu. Projekt je príkladom dobrej praxe a skôr výnimkou pri porovnaní s inými projektmi zameranými na elektronizáciu verejnej správy,“ dodal predseda národných kontrolórov. Súčasťou projektu je aj zmapovanie a digitalizácia kultúrnych pamiatok, ich stručný popis, centralizovaná správa pamiatkového fondu, automatizované publikovanie informácií na webe Pamiatkového úradu SR a možnosť zdieľania komplexných datasetov.
Tak ako v prípade Úradu geodézie, kartografie a katastra SR je slabým miestom a rizikom aj tohto projektu získavanie dát týkajúcich sa mapového zakreslenia zo súkromného Geografického informačného systému (GIS). Tento privátny mapový systém je potenciálnym rizikom a výzvou z pohľadu kyberbezpečnosti, keďže je súčasťou systémov štátu. Aktuálne je informačný systém PAMIS umiestnený na cloude ministerstva kultúry. Toto umiestnenie je bezplatné. Jeho presun na vládny cloud bude perspektívne možný prostredníctvom nadväzujúceho projektu zabezpečujúceho migráciu. Mimoriadne dôležité bude zabezpečenie financií na udržateľnosť týkajúcu sa aktualizácií a rozvoja informačného systému a pre pracovný tím, ktorý systém spravuje. Kontrola zároveň poukázala na potrebu poskytovania zálohových platieb v národných projektoch. Národná autorita pre externú kontrolu v tejto súvislosti odporúča Ministerstvu investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, aby ako riadiaci orgán v spolupráci s Ministerstvom financií SR upravilo pravidlá financovania pre štátne rozpočtové organizácie tak, aby mali možnosť financovať projekty aj cez zálohové platby.
Od poslednej štvrťročnej správy zaslanej ústavným činiteľom NKÚ zverejnil spolu výsledky 12 kontrol, preverených bolo vyše 80 subjektov. Analytici kontrolného úradu v poslednom štvrťroku vypracovali stanovisko k návrhu štátneho rozpočtu a prezentovali aj analýzu k financovaniu mobilných odberových miest či nové funkcie interaktívnej mapy MuMap, ktorá ponúka porovnanie kvality života v obciach. Zistenia z dvoch kontrol a jednej analýzy odstúpil úrad orgánom činným v trestnom konaní.
Aktivity národnej autority pre externú kontrolu opäť priniesli aktuálny pohľad na realizáciu viacerých politík štátu. Dôležité miesto pri kontrolných akciách patrí environmentálnej problematike. Pohľad na nakladanie s odpadom na úrovni štátu, samospráv, ale aj občanov ukázal veľké rezervy v tejto oblasti. V prípade zdravotníctva bola tentokrát predmetom záujmu prevencia, ktorá je najúčinnejším nástrojom pri znižovaní úmrtnosti, ale v ktorej Slovensko dlhodobo zaostáva. Na zásadné nedostatky kontrolóri poukázali pri príprave a výstavbe priemyselných parkov Valaliky pri Košiciach a v Rimavskej Sobote. Nekoncepčné a netransparentné riadenie sa následne odrazilo v neplnení termínov výstavby, za čo hrozia Slovensku nielen reputačné, ale aj finančné škody.
Slovensko darovalo od vypuknutia vojny na Ukrajine východnému susedovi majetok vojenskej povahy v hodnote takmer 700 mil. eur, vyplynulo to z ďalšej kontrolnej akcie. Proces darovania ale sprevádzali procesné a významné administratívne nedostatky. Kontrolóri preverovali aj nákup vojenského materiálu a techniky, ktorý mal smerovať na Ukrajinu. Zistenia týkajúce sa nákupov odstúpil NKÚ orgánom činným v trestnom konaní.
Príkladom dobrej praxe sú výsledky kontroly v RTVS, kam sa úrad vrátil pozrieť na plnenie opatrní z predchádzajúcej kontroly. Pri výbere programov verejnoprávna televízia posilnila súťažné prostredie a znížila riziko subjektívneho hodnotenia či výberu. Pri samospráve sa tentokrát kontrolóri pozreli na využívanie európskych zdrojov pri podpore miestnych akčných skupín, výstavbe materských škôl či električkovej trate v Bratislave. Výsledky kontrol zameraných na používanie európskych prostriedkov opakovane potvrdzujú zložitosť a zdĺhavosť procesov pri ich využívaní. Kontrola podpory projektov miestnych akčných skupín okrem iného ukázala, že proces od predloženia žiadosti po uzavretie zmluvy trval aj 475 pracovných dní. Najdlhší proces kontroly obstarávania trval 777 pracovných dní.
Správa o výsledku kontroly (.pdf, 922 kB) Pamiatkový informačný systém