Zdielať:

Tlačové správy 2025

Štát spravuje zaistený majetok neefektívne, legislatívu treba upraviť podľa medzinárodnej praxe

Publikované: 17.01.2025


Bratislava 17. januára 2025 – V akej celkovej hodnote spravuje štát zaistený majetok a zároveň koľko verejných zdrojov na to vynakladá? To boli základné otázky, ktoré preveroval Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR v rámci kontroly Úradu pre správu zaisteného majetku. Verifikované dáta ale tento úrad nemá k dispozícii a tak ich nevedel národným kontrolórom počas výkonu auditu predložiť. Úrad pre správu zaisteného majetku začal na Slovensku pôsobiť v auguste 2021 a NKÚ sa pozrel na obdobie prvých troch rokov jeho fungovania. „Úrad má v správe majetok na základe rozhodnutí súdov či prokurátorov s cieľom chrániť ho pred spreneverou, prevodom, stratou alebo poškodením počas trestného konania. Zaistený majetok môže v reálnom čase strácať hodnotu, štát môže mať pri jeho dlhodobej správe významné finančné náklady. Bez súhlasu vlastníka ho ale nie je podľa platného zákona možné predať,“ uviedol predseda NKÚ Ľubomír Andrassy. „Kompetentní by sa mohli inšpirovať dobrou praxou napríklad v Českej republike a novelizovať príslušnú legislatívu tak, aby sa štát pri správe zaisteného majetku správal ako dobrý hospodár,“ dodal.

Obrázok k tlačovej správe:

Tento problém je najvypuklejší pri zaistených motorových vozidlách, ktorých hodnota významne klesá. Úrad spravuje aj automobily, ktoré mali už pri zaistení veľmi nízku hodnotu. Stará sa aj o vozidlá zaistené ešte v roku 2021. Náklady na ich správu sú pritom pravdepodobne vyššie, ako môže byť výnos z ich prípadného predaja po právoplatnom odsúdení a konečnom rozhodnutí o prepadnutí majetku. Priemerný počet dní správy motorového vozidla je viac ako 440. „Včasným predajom by sa dosiahol vyšší výnos a bezpochyby by sa vďaka tomuto kroku znížili náklady na správu zaisteného majetku. Slovenská legislatíva však kladie dôraz na osobitný význam majetku pre dotknutú osobu. V Českej republike v prípade zaisteného majetku, ako je motorové vozidlo a elektrozariadenie, nie je potrebný súhlas obvineného k ich predaju,“ priblížil  Ľ. Andrassy. Výnos z dražby zaisteného majetku by bol uložený do depozitu a v prípade, že dotknutá osoba by nebola právoplatne odsúdená, bol by jej vyplatený. 

Národná autorita pre oblasť externej kontroly pri výkone auditu narazila v štátnom úrade aj na nepresnú evidenciu zaisteného majetku, chýbajúce doložky vykonateľnosti rozhodnutí o jeho zaistení či využívanie bezpečnostných schránok bez platnej zmluvy. Okrem toho napríklad jeden zo správcov zaistených obchodných podielov nemal na celý čas správy uzatvorenú poistnú zmluvu o poistení zodpovednosti za škodu s primeraným poistným krytím. Evidenciu zaisteného majetku vykonáva na úrade osem správcov, údaje si vedú v jednoduchých excelovských tabuľkách. Keďže zákon taxatívne neurčuje, akým spôsobom má úrad viesť evidenciu, kontrolóri odporúčajú ministerstvu spravodlivosti v spolupráci s úradom pre zaistený majetok zabezpečiť digitalizáciu procesov, ktoré by umožňovali aj prípadné ohodnocovanie majetku.

Úrad začína vykonávať správu zaisteného majetku na základe doručeného vykonateľného rozhodnutia o zaistení majetku vydaného príslušným súdom alebo prokurátorom, ktorí môžu takéto rozhodnutie vydať aj cez víkend či v dňoch pracovného voľna. Zákon ani úrad v rámci interných postupov nerieši, čo v takýchto prípadoch. Zaistený majetok tak dočasne čaká na odovzdanie úradu priamo na polícii či finančnej správe. Úrad pre správu zaisteného majetku zabezpečuje najčastejšie správu nehnuteľností – bytov, rodinných domov, nebytových priestorov,ako aj pozemkov, motorových vozidiel a rôznych prívesov a návesov. Spravuje aj majetkové práva v podobe zaistených obchodných podielov, cenné papiere, financie na účtoch v bankách či virtuálne meny. Podľa údajov z výročnej správy úradu koncom roka 2021 sa úrad venoval 56 prípadom, na konci roka 2023 to už bolo bezmála 350 prípadov zaisteného majetku.

Úrad v rámci svojej pôsobnosti nerozlišoval náklady na svoju prevádzku a zvlášť náklady súvisiace so správou zaisteného majetku. Najvyššiu položku v rozpočte bežných výdavkov za celé kontrolované obdobie tvorili osobné náklady, napr. za rok 2023 boli vo výške viac ako 845-tisíc eur. Úrad mal minulý rok popri 21 zamestnancoch v trvalom pracovnom pomere taký istý počet dohodárov. NKÚ upozorňuje, že dohodári nie sú koncepčným riešením pre fungovanie štátnej inštitúcie. Celkové náklady na dohody za kontrolované obdobie (vrátane prvého polroka 2024) boli viac ako 206-tisíc eur.

Správa o výsledku kontroly (.pdf, 848 kB) Činnosť úradu pre správu zaisteného majetku a nakladanie so zaisteným majetkom
 

Zdielať: