Viac ako polovica hodín informatiky je zrejme na základných školách odučená neodborne - NKU
Tlačové správy 2024
„Je pritom skutočne dôležité poznať reálnu situáciu v učiteľskom zbore na našich školách. Nedostatok učiteľov a nedostatočná odbornosť vyučovania môžu patriť k príčinám, prečo slovenskí žiaci dosahujú v medzinárodnom porovnaní dlhodobo podpriemerné výsledky,“ zdôraznila podpredsedníčka úradu. Keďže národná autorita pre externú kontrolu považuje kvalitné vzdelávanie dlhodobo za dôležitú tému, aktuálne pripravuje kontrolu, ktorá by mala vysvetliť príčiny nesúladu v dátach dvoch štátnych inštitúcií. „Jedným z cieľov kontroly bude aj predloženie návrhov riešení na minimalizáciu nesprávneho reportovania. Na identifikovanie priorít a vhodné nastavenie politík je totiž potrebné poznať skutočný stav a v súčasnosti rezort školstva zrejme pracuje s nadhodnotenými údajmi,“ uviedla ďalej H. Crkoňová.
Na prvom stupni je podľa údajov školskej inšpekcie 89,4 % odborne odučených hodín, kontrolované školy však vykázali, že ich je o 6 percentuálnych bodov viac. Na druhom stupni bol rozdiel medzi údajmi rezortu a inšpekcie takmer 9 percentuálnych bodov (graf č. 1). Jedna základná škola reportovala ministerstvu údaje, ktoré zodpovedali odbornosti vyučovania na úrovni 100 %, skutočnosť zistená školskou inšpekciou však bola 33,3 %.
Pri porovnaní jednotlivých vyučovacích predmetov sú rozdiely ešte väčšie. Analytici NKÚ SR sa zamerali na občiansku náuku, informatiku a fyziku. Odbornosť vyučovania informatiky na 2. stupni, zistená inšpektormi priamo na škole, bola v priemere o 25 percentuálnych bodov nižšia ako hodnota vypočítaná z údajov systému ministerstva školstva. Pri občianskej náuke a fyzike je nesúlad menší, ale stále výrazný, v oboch prípadoch viac ako 10 percentuálnych bodov.
Analytici kontrolného úradu poukazujú na to, že dôvody nesprávneho reportingu môžu byť viaceré – od neúmyselných chýb, cez snahu, aby škola patrila k tým lepším, až po finančnú motiváciu. Pri odbornosti vyučovania nižšej ako 70 % totiž ministerstvo zníži zriaďovateľovi školy objem pridelených finančných prostriedkov. Zároveň analytici upozorňujú, že správnosť reportovaných údajov ministerstvo školstva nijako nekontroluje.
Analýza - Poznáme skutočnú odbornosť vyučovania na základných školách? (PDF, 365 kB)