Zdielať:

Tlačové správy 2025

Vklady do katastra viaznu: Slabé informačné systémy, nedodržané lehoty a málo ľudí

Publikované: 14.03.2025


Bratislava 14. marca 2025 – Katastrálne odbory okresných úradov vo významnej miere neplnili zákonné lehoty na rozhodovanie o vkladoch do katastra. Najviac oneskorených vkladových konaní bolo v roku 2022, keď po lehote vybavili takmer tretinu z doručených návrhov na vklad. Zistili to kontrolóri Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR. Kontrola tiež ukázala, že elektronické návrhy na vklad, ktoré mali zamestnancom prácu zjednodušiť, ju naopak komplikovali a ich vybavenie je nakoniec finančne nákladnejšie. Významné riziká boli identifikované v oblasti kybernetickej bezpečnosti, pretože katastrálne odbory využívali dvanásť systémov a aplikácií, ktoré navyše neboli navzájom prepojené a systémy boli zastarané. Kontrolóri pritom na významné nedostatky komplikovaného katastrálneho informačného systému upozornili už pri kontrole v roku 2019 a zistenia odstúpili orgánom činným v trestnom konaní. Dnes odporúčajú zlepšiť technické vybavenie, zvýšiť mzdy vkladárom či modernizovať a zefektívniť informačný systém katastra, ktorý nedávno čelil rozsiahlemu kybernetickému útoku.

Infografika: Kontrola: Vklady do katastra nehnuteľností; Kontrolované obdobie: 2021 – 2023; Vklady do katastra viaznu: Nedodržané lehoty a málo ľudí; 30% návrhov na vklad do katastra nehnuteľností bolo v roku 2022 vybavených po zákonnej lehote; V čom je problém? katastrálne odbory majú málo zamestnancov, zastarané IT systémy, veľký počet podaní; Poplatky sa mali vracať automaticky, vracali sa len na žiadosť; štát nemá prehľad, komu vrátiť poplatky.  Počet neobsadených miest vkladárov a zapisovateľov vzrástol za tri roky až šesťnásobne.  Možné riešenia: Zlepšenie technického vybavenia, zvýšenie miezd vkladárom, modernizovanie informačného systému.  Elektronické vs. papierové návrhy na vklad do katastra; Podiel elektronických podaní rástol, ich vybavenie však bolo pomalšie a drahšie ako pri papierových.  Prečo? Kvôli neprepojeným systémom a nutnosti tlače dokumentov sú elektronické podania prácnejšie.  Papier, toner, opotrebovanie techniky a čas zamestnancov zvyšujú náklady na ich spracovanie.  Elektronizácia má procesy zrýchliť, nie spomaľovať.
 

Vkladové konanie patrí k najdôležitejším úkonom katastrálnych odborov okresných úradov, keďže práva k nehnuteľnostiam vznikajú, menia sa alebo zanikajú vkladom do katastra. Včasné a kvalitné vydávanie rozhodnutí pozitívne vplýva na trh s nehnuteľnosťami, ale aj na prípravu stavebných investícií a tým determinuje aj dynamiku ekonomického rozvoja. Nedodržanie lehôt vo vkladovom konaní negatívne ovplyvňuje ďalšie služby katastrálnych odborov okresných úradov občanom, ale aj právnickým osobám. Je preto nevyhnutné, aby katastrálne odbory pri vkladovom konaní postupovali v zmysle katastrálneho zákona a zákona o správnych poplatkoch. Kontrolóri NKÚ v najnovšej kontrole preverovali, či okresné úrady pri vkladoch do katastra nehnuteľností postupujú podľa platnej legislatívy. Zamerali sa na činnosť Ministerstvo vnútra SR a 15 okresných úradov v období rokov 2021 až 2023.

Príslušný katastrálny odbor je povinný rozhodnúť o návrhu na vklad do 15 dní od jeho podania v prípade zrýchleného konania, do 20 dní pri zmluve vo forme notárskej zápisnice alebo autorizovaným advokátom a do 30 dní pri ostatných návrhoch na vklad. Štátni kontrolóri zistili, že v roku 2022 viac ako 116-tisíc konaní (30 %) a o rok neskôr bezmála 40-tisíc konaní (14 %) nebolo na katastroch vybavených v zákonných lehotách. Historicky najvyšší počet doručených návrhov na vklad do katastra nehnuteľností bol zaznamenaný v roku 2022, pričom rastúci trend sa prejavoval už od roku 2015. V roku 2023 počet doručených návrhov na vklad významne klesol pre nižší záujem občanov o hypotekárne úvery najmä kvôli zvyšovaniu úrokových sadzieb a rastúcej inflácii.

Elektronické podania zaznamenali mierny nárast zo 16 % v roku 2021 na 23 % v roku 2023. Paradoxne tieto podania znamenali pre zamestnancov katastrálnych odborov zvýšenú prácnosť pri ich vybavení. Komplikácie spôsobovalo používanie zastaraného hardvéru a viacerých aplikácií, ktoré navyše neboli prepojené. „Elektronické podanie sa po podaní menilo na papierové. Bolo ho treba vytlačiť, čím sa zvýšili nároky na čas zamestnancov, spotrebu papiera, toneru a opotrebovanie technického vybavenia. V priebehu spracovania elektronického návrhu na vklad bolo potrebné pracovať s 12 informačnými systémami a aplikáciami, čo teda nezjednodušuje prácu a súčasne zvyšuje riziko chýb, možného kybernetického, hackerského útoku na tento podstatný štátny informačný systém. Elektronické podania tak na katastrálnych úradoch proces skomplikovali nie zjednodušili,“ uviedol podpredseda NKÚ Jaroslav Ivančo. Používanie viacerých informačných systémov komplikovalo prácu aj pri hodnotení výkonnosti katastrálnych odborov okresných úradov, sledovaní štatistiky vkladových konaní a pri sumarizácii výsledkov práce.

Kontrola ukázala, že niektoré katastrálne odbory okresných úradov nedokázali obsadiť pracovnú pozíciu vkladára vybavujúceho vklady do katastra nehnuteľností. Odborné nároky na túto pozíciu sú vysoké – ukončený druhý stupeň vysokoškolského vzdelania v odbore právo alebo geodézia, kartografia. Mzdové ohodnotenie tejto pozície pritom nezodpovedá požiadavkám, čo predstavuje hlavný dôvod fluktuácie odborných zamestnancov. Tá sa pohybuje na úrovni 10 do 15 % a najväčšia bola v okresoch Trnava, Prešov či v Trenčíne. V roku 2024 bol nástupný plat vkladára bez príplatkov a zohľadnenia praxe na úrovni 1 107,50 eur. Ďalším dôvodom odchodu zamestnancov sú aj odchody do predčasného alebo riadneho starobného dôchodku. Počet neobsadených miest na pozícii vkladára a zapisovateľa vzrástol v kontrolovanom období z počtu osem v roku 2021 na 47 v roku 2023.

Kontrola tiež preukázala, že správne poplatky za oneskorene vybavené návrhy na vklad neboli vrátené v súlade so zákonom. Pre nedostatočné funkcionality informačného systému nie je však jasné, kedy vinou štátu a kedy vinou žiadateľa. „Správne poplatky za nedodržanie lehôt, ktoré nezavinil poplatník, sa vracali len na žiadosť, hoci zákon stanovuje automatické vrátenie,“ priblížil súčasný stav podpredseda NKÚ J. Ivančo. To môže do budúcna znamenať riziko zvýšenej záťaže na štátny rozpočet. Celkovú sumu správnych poplatkov, ktorá mala byť vrátená, nebolo možné vyčísliť. Informačný systém katastra neumožňoval vytvoriť zostavu vkladov vybavených po zákonom stanovenej lehote bez zavinenia poplatníka.

Správa o výsledku z kontroly (.pdf, 721 kB) "Vklady do katastra nehnuteľností"

Zdielať: