Manažérstvo kvality

Model CAF - Spoločný systém hodnotenia kvality

V súvislosti s realizáciou Národného programu kvality Slovenskej republiky na roky 2013 - 2016, schváleného vládou Slovenskej republiky dňa 16. októbra 2013, ako aj ďalšími programovými dokumentmi, NKÚ SR považuje za dôležité implementovať manažérstvo kvality v úrade prostredníctvom Spoločného systému hodnotenia kvality (model CAF - Common Assessment Framework, www.eipa.eu/caf). Model CAF je medzinárodne uznávaný nástroj na samohodnotenie, poskytnutý organizáciám európskeho verejného sektoru ako jednoduchý nástroj na aplikáciu techník manažérstva kvality, ktorého cieľom je zlepšovanie výkonnosti.
 

Hlavné zámery modelu CAF:

  • zaviesť princípy komplexného manažérstva kvality do verejnej správy, metodicky viesť organizácie pri porozumení a aplikácii samohodnotenia vo fáze prechodu od systému plánovania a výkonu k plne integrovanému cyklu PDCA;
  • podporovať samohodnotenie organizácií verejného sektoru s cieľom získať štruktúrovaný obraz organizácie a následne námety pre zlepšovacie činnosti;
  • pôsobiť ako premostenie rôznych modelov používaných v manažérstve kvality;
  • podporovať bench learning medzi organizáciami verejného sektoru.

Model bol vyvinutý na základe analýz vykonaných Európskou nadáciou pre manažérstvo kvality v Bruseli, Akadémiou Speyer v Nemecku a Európskym inštitútom pre verejnú správu v Maastrichte. Jej hlavným cieľom bolo, aby sa organizácie verejnej správy začali sa orientovať na rozvíjanie kvality, zvyšovanie efektívnosti, vlastnej výkonnosti za pomoci nástrojov kvality, aby sa zameriavali na riešenie svojich úloh v prospech zákazníka/občana a aby organizácie umožňovali zamestnancom rozvíjať sa.

Model CAF je odporúčaný organizáciám verejnej správy v členských štátoch EÚ ako pomocný nástroj pre pochopenie techník manažérstva kvality a ich aplikáciu vo svojej činnosti. Hlavným účelom modelu CAF je poskytovať jednoduchý a ľahko použiteľný koncept hodnotenia organizácií verejnej správy v krajinách Európy. Jeho zavedenie ako systému hodnotenia manažérstva kvality v Slovenskej republike má prispieť k reforme a zlepšeniu výkonnosti celej verejnej správy. Implementácia modelu CAF má tri základné etapy. V prvej etape sa organizácia pripraví na proces samohodnotenia, v druhej sa priamo realizuje proces samohodnotenia, ktorý v podmienkach NKÚ SR vykonáva „CAF- tím", ktorý má 26 členov, reprezentujúcich všetky organizačné útvary úradu. Tretia etapa je zameraná na zlepšovanie organizácie prostredníctvom úloh a aktivít v rámci akčného plánu zlepšovania.

Po úspešnej implementácii projektu (druhá etapa) môže NKÚ SR využiť možnosť uchádzať sa o získanie titulu „Efektívny používateľ modelu CAF", ktorý je medzinárodne uznávaný v rámci členských krajín EÚ a má platnosť dva roky.

Zdielať: