Dobrý hospodársky rok nebol využitý na dosiahnutie prvého vyrovnaného rozpočtu verejnej správy - NKU
Aktuality
Bratislava 26. júna 2020 – Cieľ nulového deficitu a vyrovnaného štátneho rozpočtu v roku 2019 sa nepodarilo naplniť a v skutočnosti výdavky verejnej správy dosiahli o 1,22 miliardy eur viac. Napriek miernemu zvýšeniu dlhu Slovensko nie je v sankčnom pásme. Konštatuje sa v stanovisku Najvyššieho kontrolného úradu SR k štátnemu záverečnému účtu, ktoré predseda Karol Mitrík v zmysle zákona zaslal poslancom parlamentu. Až tritisíc zmien rozpočtu svedčí o nesystémovom, formálnom plánovaní a spochybňuje transparentnosť rozpočtového procesu.
Slovenský parlament schválil pre rok 2019 rozpočet, ktorého cieľom bolo po prvý krát od vzniku samostatnej republiky dosiahnuť vyrovnané hospodárenie celého verejného sektora. To znamená, že príjmy a výdavky verejnej správy boli rozpočtované na rovnakej úrovni, a to necelých 37 mld. eur. V skutočnosti však štátne a verejné inštitúcie minuli v predchádzajúcom roku 40,4 mld. a príjmy zaostali za výdavkami o 1,22 mld. eur. Národná autorita pre oblasť externej kontroly teda vo svojom stanovisku k návrhu štátneho záverečného účtu SR za rok 2019 konštatuje, že hlavný rozpočtový cieľ definovaný vládou SR a podporený poslancami zákonodarného zboru nebol splnený. Konsolidovaný dlh verejnej správy sa zvýšil a v závere minulého roku sa dostal na úroveň viac ako 45 mld. eur, čo v percentuálnom vyjadrení znamená 48 % z hrubého domáceho produktu. Predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Karol Mitrík tak môže v stanovisku úradu konštatovať, že „aj napriek tomu, že dlh verejnej správy sa v minulom roku zvýšil, dostal sa mimo sankčného pásma definovaného ústavným zákonom o rozpočtovej zodpovednosti“.
Vláda SR a jednotlivé ústredné orgány štátu skončili hospodárenie za predchádzajúci kalendárny rok so stratou viac ako 2,2 mld. eur (príjmy – 15,8 mld. eur, výdavky – 18 mld. eur). Najvyšší kontrolný úrad SR upozorňuje Národnú radu SR na skutočnosť, že medziročne stúpli kapitálové výdavky štátu o bezmála pol miliardy eur, pričom najväčší objem peňazí smeroval do nákupu taktických stíhacích lietadiel, do investičných projektov Národnej diaľničnej spoločnosti a do modernizácie železničných tratí. Národní kontrolóri dlhodobo poukazujú na nedostatočný objem financií, ktoré majú pomôcť riešiť modernizačný dlh v sektore zdravotníctva, školstva, ale tiež pri obnove verejných budov či kultúrnych pamiatok. K lepšiemu využitiu prostriedkov i aktívnej verejnej kontrole dosahovania kľúčových cieľov majú prispieť pravidlá programového rozpočtovania. NKÚ SR po preverení dvoch rozpočtových kapitol zistil, že programové rozpočtovanie je značne formálne. Rezortné ciele nemajú merateľné ukazovatele a preto ich nie je možné vyhodnocovať z hľadiska efektívnosti a účinnosti. K. Mitrík v tejto súvislosti pripomína, že „tento stav prirodzene vyvoláva pochybnosti o tom, či pri limitovanom objeme verejných prostriedkov dosahujeme strategické ciele a či sú dotknuté inštitúcie schopné preukázať prínos realizovaných projektov k udržateľnému rozvoju spoločnosti“.
Najvyššia kontrolná inštitúcia opakovane poukazuje na veľký počet rozpočtových opatrení, ktoré významne menia parametre schválené parlamentom. Za posledných osem rokov stúpol počet rozpočtových opatrení o viac ako 80% a dostal sa z úrovne 1672 opatrení v roku 2012 na 3022 opatrení v minulom roku. Z pohľadu autority pre externú kontrolu tento vývoj odhaľuje nedostatočnú úroveň plánovania výdavkov v rámci jednotlivých kapitol. Podľa generálneho riaditeľa kancelárie predsedu NKÚ SR Ľubomíra Andrassyho tento stav zároveň nastoľuje otázky o transparentnosti celého rozpočtového procesu a negatívne limituje kontrolu zo strany poslancov, ale aj odbornej verejnosti. Ako neštandardný, vnímajú kontrolóri tiež výrazný objem peňazí vyčlenených v rezerve predsedu vlády. V prvom kroku bola zákonom o štátnom rozpočte schválená rezerva premiéra na úrovni 1,5 mil. eur. V priebehu roka však bola rezerva rozpočtovými opatreniami zvýšená až na sumu 3,3 mil. eur. Takéto konanie je síce legitímne, ale účelnosť, efektívnosť i transparentnosť použitia verejných zdrojov s využívaním takéhoto nástroja je značne riziková.
NKÚ SR pri definovaní svojho stanoviska k návrhu záverečného účtu štátu vykonal tematické kontrolné akcie v rámci štyroch rezortov. Na základe nich kontrolóri okrem iného konštatujú, že v minulom roku nebol odovzdaný do užívania žiadny nový úsek diaľnice, ktorý by bol financovaný priamo zo štátneho rozpočtu. Vďaka európskej finančnej pomoci sa rozšírila diaľničná infraštruktúra o 14,4 km, pričom cieľom rezortu dopravy bolo sprístupniť taktiež 29 km diaľnic vybudovaných zo štátnych prostriedkov. Nenaplnenie základných cieľov a porušovanie princípov hospodárnosti identifikoval kontrolný úrad v rámci ministerstva školstva. Ako príklad zlej praxe môže slúžiť nesplnenie dôležitého ukazovateľa súvisiaceho s nákupom nových titulov učebníc. Z pôvodne plánovaných 20 titulov nebola obstaraná ani jedna učebnica. Podľa Ľ. Andrassyho, súčasné vedenie rezortu musí riešiť významné riziká spojené s existenciou dvoch zmlúv zabezpečujúcich pripojenie škôl k internetu. „Z hľadiska dodržiavania rozpočtových pravidiel i princípov hospodárnosti bude musieť rezort školstva čo najskôr vyriešiť veľmi neštandardný zmluvný vzťah so spoločnosťou Slovak Telekom, ktorá zabezpečuje projekt INFOVEK-2. Tým, že bývalé vedenie ministerstva predĺžilo zmluvu bez súťaže a ešte prijalo dodatok, ktorým nepriamo stanovilo platnosť zmluvy na dobu neurčitú, spôsobilo škodu vo výške milión eur. Za takéto konanie musí byť vyvodená osobná zodpovednosť k osobám, ktoré v tomto prípade konali minimálne v rozpore s verejným záujmom“, dodáva generálny riaditeľ kancelárie predsedu NKÚ SR.
Tabuľková príloha
Ukazovateľ (rast v %, ak nie je uvedené inak) |
2018 |
Prognóza 2019 |
Skutočnosť 2019 |
Rozdiel |
---|---|---|---|---|
a |
1 |
2 |
3 |
4 = 3 - 2 |
Hrubý domáci produkt |
|
|
|
|
HDP, s.c. (YoY zmena) |
4,03 |
4,50 |
2,28 |
-2,22 |
HDP, b.c. (mld. eur) |
89,72 |
96,89 |
94,18 |
-2,71 |
Súkromná spotreba |
3,87 |
3,24 |
2,17 |
-1,07 |
Súkromná spotreba, b.c. |
6,27 |
5,82 |
4,97 |
-0,85 |
Vládna spotreba |
0,23 |
1,49 |
3,78 |
2,29 |
Fixné investície |
3,67 |
3,09 |
4,42 |
1,33 |
Export tovarov a služieb |
5,37 |
7,94 |
1,72 |
-6,22 |
Import tovarov a služieb |
4,96 |
6,78 |
2,58 |
-4,20 |
Trh práce |
|
|
|
|
Zamestnanosť (štatistické výkazníctvo) |
1,87 |
1,14 |
1,25 |
0,11 |
Mzdy, nominálne |
6,18 |
6,32 |
7,80 |
1,48 |
Mzdy, reálne |
3,60 |
3,73 |
4,99 |
1,26 |
Miera nezamestnanosti (VZPS) |
6,54 |
6,37 |
5,75 |
-0,62 |
Celková zamestnanosť (tis. osôb) |
2 566,73 |
2 570,35 |
2 583,64 |
13,29 |
Inflácia |
|
|
|
|
Index spotrebiteľských cien (CPI) |
2,49 |
2,50 |
2,68 |
0,18 |
Harmonizovaný index spotrebiteľských cien (HICP) |
2,53 |
2,50 |
2,77 |
0,27 |
Ukazovateľ |
2018 Skutočnosť |
2019 Rozpočet |
2019 Skutočnosť |
Rozdiel 2019S - 2019R |
Index (v %) 2019S/2018S |
Index (v %) 2019S/2019R |
Príjmy spolu |
36 419 |
36 902 |
39 178 |
2 276 |
107,6 |
106,2 |
Výdavky spolu |
37 360 |
36 902 |
40 398 |
3 496 |
108,1 |
109,5 |
Schodok podľa ESA 2010 (v mil. eur) |
-941 |
0 |
-1 220 |
-1 220 |
129,6 |
0 |
Schodok podľa ESA 2010 (v % HDP) |
-1,05 |
0 |
-1,30 |
-1,30 |
123,8 |
0 |
HDP v b.c. |
89 721 |
94 592 |
94 177 |
-415 |
104,97 |
99,56 |
Príjmy spolu (% HDP) |
40,59 |
39,01 |
41,60 |
2,59 |
102,49 |
106,64 |
Výdavky spolu (% HDP) |
41,64 |
39,01 |
42,90 |
3,89 |
103,03 |
109,97 |
Príjmy VS (ESA 2010, v tis. eur) |
Skutočnosť 2018 |
Rozpočet 2019 |
Skutočnosť 2019 |
Rozdiel |
Index |
Rozdiel |
---|---|---|---|---|---|---|
a |
1 |
2 |
3 |
4 = 3 - 1 |
5=3/1*100 |
6 = 3 - 2 |
Príjmy spolu* |
36 419 372 |
36 902 142 |
39 178 292 |
2 758 920 |
107,6 |
2 276 152 |
Daňové príjmy |
16 021 064 |
17 107 754 |
16 964 517 |
943 453 |
105,9 |
-143 237 |
Daň z príjmov fyzických osôb |
3 217 628 |
3 426 902 |
3 540 185 |
322 557 |
110,0 |
113 283 |
DPFO zo závislej činnosti |
3 093 913 |
3 307 288 |
3 409 857 |
315 944 |
110,2 |
102 569 |
DPFO z podnikania |
123 715 |
119 614 |
130 328 |
6 613 |
105,3 |
10 714 |
Daň z príjmov právnických osôb |
2 787 700 |
2 868 647 |
2 747 360 |
-40 340 |
98,6 |
-121 287 |
Daň z príjmov vyberaná zrážkou |
209 170 |
235 639 |
245 615 |
36 445 |
117,4 |
9 976 |
Daň z pridanej hodnoty |
6 316 156 |
6 663 664 |
6 825 663 |
509 507 |
108,1 |
161 999 |
Spotrebné dane |
2 315 349 |
2 426 425 |
2 373 261 |
57 912 |
102,5 |
-53 164 |
Z minerálnych olejov |
1 266 853 |
1 337 220 |
1 288 894 |
22 041 |
101,7 |
-48 326 |
Z tabaku a tabakových výrobkov |
727 645 |
765 590 |
766 577 |
38 932 |
105,4 |
987 |
Dane z majetku (nehnuteľnosti) |
354 944 |
358 985 |
364 823 |
9 879 |
102,8 |
5 838 |
Dane z medzinárodného obchodu |
23 365 |
21 517 |
21 079 |
-2 286 |
90,2 |
-438 |
Ostatné dane a poplatky |
587 210 |
1 105 975 |
846 531 |
259 321 |
144,2 |
-259 444 |
FSZP spolu |
11 490 684 |
12 174 517 |
12 187 459 |
696 775 |
106,1 |
12 942 |
Sociálna poisťovňa |
7 840 049 |
8 152 696 |
8 185 453 |
345 404 |
104,4 |
32 757 |
Zdravotné poisťovne |
3 650 635 |
4 021 821 |
4 002 007 |
351 372 |
109,6 |
-19 814 |
Spolu daňové a odvodové príjmy |
27 511 748 |
29 282 271 |
29 151 976 |
1 640 228 |
106,0 |
-130 295 |
Ukazovateľ (v tis. eur) |
Skutočnosť 2018 |
Rozpočet 2019 |
Skutočnosť 2019 |
Rozdiel 2019S-2019R |
Index (v %) 2019S/2018S |
|
schválený |
upravený |
|||||
Celkové príjmy |
15 381 013 |
15 497 654 |
15 943 099 |
15 825 535 |
-117 564 |
102,9 |
Daňové príjmy |
11 965 782 |
12 464 557 |
12 464 557 |
12 336 444 |
-128 113 |
103,1 |
Nedaňové príjmy |
1 211 597 |
1 331 345 |
1 316 547 |
1 327 516 |
10 969 |
109,6 |
Granty a transfery |
2 203 634 |
1 701 752 |
2 161 995 |
2 161 575 |
-420 |
98,1 |
Celkové výdavky |
16 563 255 |
17 538 901 |
18 253 558 |
18 027 016 |
-226 542 |
108,8 |
Bežné výdavky |
14 160 931 |
15 250 323 |
15 394 342 |
15 168 067 |
-226 275 |
107,1 |
Kapitálové výdavky |
2 402 324 |
2 288 578 |
2 859 216 |
2 858 949 |
-267 |
119,0 |
Schodok ŠR |
-1 182 242 |
-2 041 247 |
-2 310 459 |
-2 201 481 |
108 978 |
186,2 |
Čistá finančná pozícia SR (v tis. eur) |
Skutočnosť 2018 |
Rozpočet 2019 |
Skutočnosť 2019 |
Rozdiel |
Index (v %) |
a |
1 |
2 |
3 |
4 = 3 - 2 |
5 = 3 / 2 |
Príjmy za prostriedky EÚ - zahraničné transfery |
2 169 725 |
1 665 041 |
2 126 943 |
461 902 |
127,7 |
Zahraničné granty z rozpočtu EÚ |
7 |
0 |
22 |
22 |
- |
Spolu príjmy z rozpočtu EÚ |
2 169 732 |
1 665 041 |
2 126 210 |
461 169 |
127,7 |
Odvody SR spolu bez tradičných vlastných zdrojov |
731 424 |
839 668 |
750 226 |
-89 442 |
89,3 |
Tradičné vlastné zdroje |
93 385 |
96 311 |
84 326 |
-11 985 |
87,6 |
Odvody do rozpočtu EÚ spolu |
824 809 |
935 979 |
834 552 |
-101 427 |
89,2 |
Príspevky SR do Európskeho rozvojového fondu |
16 512 |
17 934 |
17 181 |
-753 |
95,8 |
Spolu odvody a príspevky SR do všeobecného rozpočtu EÚ |
841 321 |
953 913 |
851 733 |
-102 180 |
89,3 |
Čistá finančná pozícia |
1 328 411 |
711 128 |
1 275 210 |
564 082 |
179,3 |
Názov ukazovateľa (tis. eur) |
2017 |
2018 |
2019 |
Rozdiel |
Index (v %) |
---|---|---|---|---|---|
a |
1 |
2 |
3 |
4 = 3 - 2 |
5 = 3 / 2 |
Bilančný zostatok obcí |
302 484 |
374 809 |
411 290 |
36 481 |
109,7 |
z toho: |
|
|
|
|
|
príjmy obcí |
4 594 449 |
5 251 416 |
5 689 740 |
438 324 |
108,3 |
výdavky obcí |
4 291 965 |
4 876 607 |
5 278 449 |
401 842 |
108,2 |
Názov ukazovateľa (tis. eur) |
2017 |
2018 |
2019 |
Rozdiel |
Index (v %) |
---|---|---|---|---|---|
a |
1 |
2 |
3 |
4 = 3 - 2 |
5 = 3 / 2 |
Bilančný zostatok VÚC |
154 861 |
210 680 |
229 284 |
18 604 |
108,8 |
z toho: |
|
|
|
|
|
príjmy VÚC |
1 519 376 |
1 585 465 |
1 822 790 |
237 325 |
115,0 |
výdavky VÚC |
1 364 515 |
1 374 785 |
1 593 506 |
218 721 |
115,9 |
None